Min provdocka

När jag syr är jag nästintill beroende av min provdocka. Eftersom jag mest syr kläder till mig själv så ställer jag bara in mina mått på dockan och provar kläderna på den istället för på mig själv. Innan jag hade den blev jag galen på att behöva ta på och av sig kläderna hela tiden för att testa småsaker och dessutom har man ju oftast massa nålar i kläderna också vilket kan göra ganska ont! Jag vet tyvärr inte vad provdockan heter men jag köpte den på Knapp Karlsson i Göteborg.

Knapp Karlsson

Framsidan

Knapp Karlsson

Baksidan

Benet som den står på.

Finns en linjal på benet så man kan mäta kjollängd och grejen som sticker ut häller man kalk i så man kan markera lätt på tyget. Man pumpar alltså ut kalk genom ett hål så det blir ett streck på tyget.

 

Det här inlägget postades i Allmänt. Bokmärk permalänken.

6 kommentarer till Min provdocka

  1. johanna skriver:

    varsegod 🙂
    tackar !

  2. ulrika skriver:

    Hej!
    Fin blogg! Vad kostar en provdocka? Vore ju jättebra att ha!

  3. Hanna skriver:

    Hej! Jag undrar vad provdockan kostade 🙂 om du minns det såklart 🙂

  4. Gun Lindfors skriver:

    Nu är jag riktigt sugen på att skaffa en provdocka för att sy kläder till mig själv. Min längd är 1,44 cm (har krymp) men jag hr sytt mycket och tycker det är roligt. En gång i tiden hade jag en kunnig sömmerska som klippte, provade, så fick jag gå hem och sy det välpassande plagget.
    Vill veta andras erfarenhet av att använda den??? några problem???
    gumali

  5. MB skriver:

    den heter dressform. betalade 19995 för min 🙂

Kommentera

