Gör ett eget mönster

Om du har ett klädesplagg som du tycker väldigt mycket om men som kanske är för litet eller du kanske bara vill ha ett till i en annan färg så är det jätteenkelt att fixa ett mönster till det. Lägg ditt klädesplagg på bakplåtspapper. Rita av och klipp ut. Svårare än så är det inte! Smidigast är att använda bakplåtspapper på rulle. Det kan man köpa i de flesta vanliga mataffärer. Om ditt klädesplagg inte får plats på pappret så kan du tejpa ihop flera bitar. Lycka till!

Jag valde att rita av en tröja i en kort och vid modell. Snyggt till sommaren i en lite ljusare färg!

Kom ihåg att du bara behöver rita av halva framsidan och halva baksidan eftersom du sedan lägger mönstret på vikt tyg.

Det här inlägget postades i How to och har märkts med etiketterna , , , , , , . Bokmärk permalänken.

11 kommentarer till Gör ett eget mönster

  1. Jacob skriver:

    Jag är en nybörjare, riktig nybörjare. Jag har aldrig sytt ett klädesplagg i hela mitt liv men jag skulle vilja för söka mig på en t.shirt. Om jag då ska göra ett eget mönster som du gjort här, varför ska jag då ha baksidan om den ser lika ut som framsidan och varför tar man bara halva? Ritar man av mallen på tyget sen, klipper ut och syr ihop eller är det inte så enkelt?

    • syklader skriver:

      Hej!
      Kul att du vill sy ditt första plagg 🙂
      Orsaken till varför du måste ha både fram och baksida är att halsringningen ser olika ut (det är oftast djupare ringning fram än bak). Att man bara gör mönster på halva t-shirten är för att man viker tyget dubbelt innan man klipper. På så sätt blir båda halvorna av t-shirten exakt likadana.
      Det kan vara väldigt enkelt att sy en t-shirt men det kan också vara lite knepigt. Det snyggaste är om man syr på en extra ”remsa” runt halsringningen. Titta noga hur en vanlig t-shirt ser ut och sy din likadant så ska det inte vara några problem.
      Lycka till och fråga gärna igen om du behöver hjälp!

  2. Anonym skriver:

    Hejsan! Jag bara undrar om du vet hur man mäter ut sina mått på sin kropp och sen klipper ut mönster efter det, utan att mäta efter något annat klädesplagg? Mvh F

    • syklader skriver:

      Hej!
      Jag är ganska dålig på det men se efter på ditt bibliotek om de har någon bok om mönsterkonstruktion. Det kan vara lite tidskrävande men väl värt om det blir bra 🙂

  3. Hgirl skriver:

    En fråga. Har du sytt alla kläder? Du är grymmt duktig!!!

  4. Kristina skriver:

    Hej! Vilket bra tips! Jag tänkte fråga om du har något tips på hur man syr / gör mönster efter en skjorta/blus? och vilket tyg man skulle kunna använda så att det blir ett vardagsplagg? Jag har en jättefin blus som jag älskar och jag skulle vilja göra en liknande fast mer som en klänning. Något tips på det? MVH Kristina

  5. Anonym skriver:

    Hejsan!
    Jag är nybörjare, väldigt stor nybörjare. Men jag skulle vilja sy en jacka.
    Eller är det för svårt tror du?
    Och vart hittar man gratis mönster?
    Det finns ju ingen stans!
    Tacksam för svar!
    Ps. ( jag har aldrig sytt nått klädesplagg)

    • syklader skriver:

      Det kan vara svårt att sy en jacka, jag skulle rekommendera att börja med något lite lättare eller ta hjälp av någon som har lite erfarenhet. Gratis mönster finns på burdastyle.com

  6. Caroline skriver:

    Hej, kikade in på din blogg och kände att du säkerligen kan hjälpa mig. En kompis ska sy min klänning till studenten och jag letar desperat efter mönster till en tulpanveckad kjol. Har letat överallt och jag måste bara ha ett. Borde inte vara så krångligt väll? Vet du möjligtvis vart sådant går att hitta. Vore dig evigt tacksam, då jag ahr ont om tid!. M.v.H Caroline

    (här är en bild på hur modellen ska vara på ett ungefär)
    http://www.burdastyle.com/projects/pretty-tulip-skirt

    • syklader skriver:

      Förlåt för det sena svaret men tyvärr har jag inte sett just ett sådant mönster någonstans. Vissa tygaffärer säljer mycket mönster och en del hemsidor. Hoppas du hittar något som passar!

Kommentera

