Fina mönster till kläder

Hej!
Fick en förfrågan om att göra ett inlägg om var man kan hitta fina mönster och visst kan jag det. Kul att ni kommer med förslag förresten, fortsätt med det! Om man vill hitta gratis mönster så rekommenderar jag Burdastyle.com. Där kan man ladda ner mönster som man sedan skriver ut på en vanlig skrivare och tejpar eller limmar ihop. Det finns som sagt många gratismönster där men det finns också några som kostar lite. Det brukar röra sig om ungefär 40kr i så fall. Jag har själv aldrig köpt något mönster därifrån så jag vet inte om de som kostar är bättre än de som är gratis.

Sen finns det ju även en del tidningar man kan köpa. Jag har testat ”Allt om handarbetes sömnadsmagasin” och ”Burda”. Jag tycker att det finns finare kläder i Burda så därför tycker jag att den tidningen är bättre. Det som är lite jobbigt med tidningar är att man måste rita av mönstrena innan man kan klippa ut dem. Om man klipper direkt från mönsterarket så förstörs ju alla andra mönster. Men bortsett från detta så ser jag bara fördelar med tidningar eftersom det är så roligt att bläddra i dem och få inspiration. Båda tidningarna kostar runt 60kr.

Här är två av mina tidningar, båda är ganska gamla men det är roligt att spara dem och kolla i dem lite då och då!

20120524-183549.jpg

20120524-183600.jpg

Det finns även väldigt många mönster som man kan köpa på nätet eller i affärer som säljer tyger och andra sytillbehör. Jag har bland annat ett från McCall’s och ett från Simplicity. Jag tycker mest om det från McCalls men det beror nog på att jag tycker mer om just det mönstret. Klänningarna som jag har sytt med hjälp av McCalls-mönstret kan ni se HÄR och HÄR. Linnet kan ni se HÄR.

Det här inlägget postades i Allmänt och har märkts med etiketterna , , , , . Bokmärk permalänken.

9 kommentarer till Fina mönster till kläder

  1. Helena skriver:

    Var köper du McCalls och Simplicity?
    Jag gillar Burdastyle, främst de på nätet (från sitens början innan de slog ihop sig med tidningen). Det är ungefär lika svårt att pussla ihop ett utskrivet mönster som att rita av från en tidning, speciellt sedan Burda minskade till ett mönsterark istället för två)

    • syklader skriver:

      Jag har köpt mina på Furulunds i Borås. Jag tror inte jag har skrivit ut nåt mönster därifrån sen ihopslagningen men synd om sidan blivit sämre!
      Ja det kan ju faktiskt vara lite knepigt att få ihop de mönstrena också.
      Du verkar ha koll på det här med mönster, du kanske har nåt mer tips på var man kan få tag i fina mönster? 🙂

  2. Anonym skriver:

    Modellen på den röda klänningen på den nedersta bilden är precis en sådan modell jag letar efter till att kunna sy själv. Vet du om jag kan få tag på den på något sett? Jättetacksam för svar!

    • syklader skriver:

      Hej!
      Jag har köpt det mönstret i en tygaffär i Borås (Furulunds), men det finns säkert fler tygaffärer som säljer McCall’s mönster.

  3. katarina skriver:

    Jag har letat runt överallt på burdastyle.com men kan inte hitta några mönster som är gratis! Om man vill ha ett gratis mönster, var kollar man då på sidan och var står det att n laddar ner mönstret?

    • syklader skriver:

      Hej!
      De har tydligen gjort om burdstyle.com men efter en stunds letande hittade jag till slut mönstrena som är gratis. Tryck på projects och välj sedan projects with a pattern. I menyn till vänster kan du under rubriken ”By” välja members och då får du mest upp gratis mönster om du trycker på bilderna. För att ladda ner ett mönster trycker du på ”Get it now”. Jag tror man måste vara medlem för att ladda ner mönster men det är gratis. Hoppas du förstår 🙂

  4. Hanna skriver:

    Om man klarar sig utan beskrivning på svenska så finns det en tidning som heter Meine Nähmode (skriven på tyska) som har simplicity mönster. Den finns på de pressbyråer som har ett lite större sortiment. Det finns även en sida där man kan köpa/ladda ner mönster billigt som heter sewingpatterns.com, jag har köpt mönster för typ 1 dollar

Kommentera

